Deilige, deilige, DEILIGE Paris! Endelig tilbake i verdens vakreste by for å sanke inspirasjon, nye krefter og feire livet generelt!

Det føltes nesten uvirkelig å skulle sette seg på et fly og vite at når man kom frem var man et helt annet sted i verden. Faktisk gikk det en stund før det gikk opp for oss at vi faktisk hadde landet i Paris.

En liten taxitur og vi var fremme i den herligste bohemdelen av Paris: Montmartre. Her var det som tiden hadde stått stille og både favoritthotellet og kafeen utenfor var i full drift etter covid – heldigvis.

Vi reiste sammen med mams og paps denne gang – og DE kjenner Paris! De har vært her flere ganger enn de selv husker og denne gang tok de oss med til en skjult perle i det som har blitt en litt hektisk kjerne i Montmartre.

Jeg husker da jeg var liten, første gang jeg var i Paris, da var kjernen Montmartre fortsatt et rolig sted hvor det satt kunstnere og malte, nå er det en skikkelig turistmagnet og de eneste som «maler» noe er artister som tegner karikaturtegninger. Dette til tross, så er Montmarte fortsatt mye roligere enn nede i bysentrum!

Uansett; Mams og paps tok oss med til Musée de Montmartre, en virkelig skatt! Det var helt utrolig at noe så fantastisk fint kunne være så stille og fredelig, med nesten ingen turister! Jeg elsker historie, så her fikk vi både kulturelt og historisk påfyll. Etter en ruslerunde i hagene og museet ble det å nyte Mimosa i den fredelige, nyyydelige bakhagen. Hit MÅ du dra om du skal til Paris!

Nå skal jeg på ingen måte «rakke ned» på at det har blitt mye turister, for vi er jo tross alt det vi også, og noen ting MÅ man jo bare når man er i Paris, selv om vi har sett og opplevd det mange ganger før!

En av de viktigste tingene når man skal på tur er mat og restauranter. Det er på kafeer, restauranter og barer jeg henter aller mest inspirasjon når vi er på tur og spesielt en hadde jeg gledet meg vilt til å besøke!

Grazie har jeg på den gamle bloggen min vist bilder fra for mange år siden, men aldri besøkt selv. Endelig ble det en tur hit også – i tillegg til flere andre kule steder. Grazie får kanskje et eget blogginnlegg – så jeg er gnien på bilder herifra denne gang – følg med!

Det ble en nyyydelig tur til Paris med masse herlig inspirasjon og gode smaker! Til slutt en liten miks av greier fra denne magiske byen:

Men!

Da vi skulle hjem fikk vi melding om at flyet vårt var så forsinket fra Paris til Amsterdam at vi ville miste flyet vårt hjem til Ålesund.. Det ble noen telefoner, uendelige timer i kø og flere kansellerte flygninger. Aldri før har jeg sett makan til kaos på flyplassen i Amsterdam – hjelpes!

Det endte altså med en «bonustur» til Amsterdam. Heldigvis har vi vært der før, så vi slapp liksom å lure på hvilket område i byen vi skulle satse på eller hvor vi skulle bo. På rekordtid ble det booket både hotell og bord til middag. Jaggu ble det ikke en tur innom en av Amsterdams eldste puber også før vi tok kveld.

Dagen etter hadde jeg alarmen på og var klar for å shoppe enda mer reisegave til jentene før vi endelig kom oss hjem. Amsterdam er en kul by og vi rakk veldig mye på kort tid, men det blir aldri det samme når du egentlig bare vil hjem til kidsa 🤍

TUSEN takk til mams, paps og Ole Johnny for en episk fin tur! Bare å glede seg til 5-års jubileum i Paris neste år da🤍