Noen av dere har kanskje fulgt oss i Gdansk og Sopot gjennom IG stories den siste uka?
Vi har vært i finfine Gdansk et par ganger før, men først nå sammen med jentene våre.
Som Nordmenn flest er vi veldig opptatt av vær (jeg blir så himla værsjuk at du vil ikke tro det…)
og heldigvis var vi VELDIG heldig med akkurat det på denne turen!
Vi kom frem natt til onsdag, og kunne sjekke inn på det diggeste hotellet:
Radisson Hotel & Suites Gdansk åpnet i April og ligger på den lille «øya» hvor det tidligere bare var ruiner og rot.
Denne øya er i ferd med å bli en øy full av digge hoteller, restauranter og barer. Klapp på skuldra for å ta hensyn til arkitekturen!
Noe av det som var så fint, var at dette er såpass nytt at det ikke koker med turister her enda.
Vi booket hotellet i Januar, mye fordi det ville være flunka nytt og ha basseng (som var forsinket og åpner ikke før nå i juli!).
Basseng eller ei – vi booker mer enn gjerne dette sjukt flotte hotellet igjen!

Dag 1 startet på glimrende vis: 30 grader og skyfritt. En kan ikke ønske seg mer!
Dette var naturligvis et solid varmesjokk for oss, så vi brukte egentlig hele dagen bare på å sulle rundt i den fine byen.
I slik varme går det med en haug med liter vann og annet leskende, så det ble mange stopp på gatekafeer.
Siden de ruster opp områdene rundt hele gamlebyen har de nå flyttet det store pariserhjulet og
laget en finfin plass med boder og parkområde et lite stykke bortenfor hotellet vi bodde på.
Her fant kidsa skygge og loungestoler – perfekt for en varm liten kropp
(Fredrikke er riktignok høyere enn meg og tenåring, men fortsatt lille kiden vår hun også ).

Etter mange timer i sola trengte jentene en timeout, og dette var noe av det aller beste med å bo på dette hotellet.
Mens jentene slappet av (dvs. de hadde musikken på full guffe og lagde turnshow) på rommet,
kunne jeg og Ole Johnny sitte på uterestaurant rett utenfor hotellet og nyte litt voksentid i solveggen uten å bekymre oss.
Jentene er bereiste sjeler, så det å holde kontroll på hvor hotellrommet er, nøkler og heiser kan de!
De kom nedom oss et par ganger, litt for å se hva vi drev med – mest for å kjøre heis og slå hjul i hotellgangene…
Så himla digg når ungene blir større og litt mer selvstendige!
Middag ble det på Pueblo, en mexikansk restaurant som ligger litt gjemt like utenfor turistkaoset.
Jeg har brukt mye tid før vi reiste på å finne digge restauranter på denne reisen,
men akkurat denne kan jeg takke mine gode venninner for – vi var her nemlig for noen år siden da vi var på den årlige jenteturen!
Sjukt digg mat, gode drinker og perfekte sofaer for jentene å krølle seg oppi med
mobiler og hodetelefoner når de har slukt maten og ikke gidder å prate med oss voksne mer….

Dag 2 ble en noe kaldere dag – perfekt for shopping!
Tidligere når vi har vært her har vi tatt taxi til Galleri Baltic, men i fjor åpnet det enorme (og utrolig flotte!) senteret Forum.
Det ligger like utenfor gamlebyen, og vi brukte 10 min å gå hit fra hotellet. Praktisk!
Dag 3 satte vi kursen mot Sopot, men siden vi ikke kunne sjekke inn og få nøkler til leiligheten før 15:00,
tok vi taxi til trampolineparken Jumpcity som ligger midt i mellom de to byene.
Mens kidsa herjet som gale i en times tid nytte jeg og Ole Johnny solen utenfor i et par solstoler som stod der.
Ikke et vakkert sted pga. bygningsarbeidet rundt, men vi er Nordmenn, vi nyter livet bare vi får sol og varme.
Etterpå tok vi taxi videre til Sopot, strandliv og enda mer varme!

Ut på tur del 2 – Sopot, kommer helt plutselig!
Følg med for tips og triks – og DIGGE mattips!